Als je niet achter je product staat, kun je het niet verkopen!

Door: Berry van Kruistum

Een verhaal van de cateraar die na 15 jaar weer zelf het slagersmes in de hand neemt en daarnaast in korte tijd maar liefst 30 verschillende vegetarische producten ontwikkelt. B&G Catering staat nu gedwongen stil, maar ondernemer Berry bruist van energie en ideeën. Binnen zijn slagerij combineert hij ambacht met nieuwe marktontwikkelingen. 

Terug naar de basis

We stappen de slagerij binnen en zien direct een groot assortiment producten in de vitrine. Nog voordat we aan tafel zitten, krijgen we eerst een rondleiding. We lopen van de slagerij, waar al het vlees zelf wordt verwerkt en bereidt, naar de ruimte waar de barbecues worden voorbereidt. Om vervolgens via het enorme magazijn naar de kruidenkamer te lopen waar alle melanges worden samengesteld. Ondertussen vertelt Berry over de verandering die hij de afgelopen maanden heeft doorgemaakt. Hij is weer slager geworden en staat sinds de afgelopen maanden gemiddeld 12 uur per dag in de slagerij. “Ik was het totaal niet meer gewend. De afgelopen jaren heb ik me altijd met klanten beziggehouden en was ik de hele dag op pad om partijen te verkopen” aldus Berry.

“De 1e paar weken deden mijn voeten wel wat zeer.”

Het begin

In 2005 is Berry B&G Catering gestart en verkocht hij vooral barbecues en gourmets. Daar kwam ook de naam vandaan. Vandaag de dag staat B&G voor beleven en genieten. Toen de slager uit zijn geboortedorp ziek werd, ging hij daar aan de slag om te helpen. Al snel werd hij de eigenaar van deze slagerij. Een prachtige combinatie met zijn cateringbedrijf. Zo heeft hij volledig de kwaliteit zelf in de hand. “Als je niet achter je product staat, kun je het niet verkopen.” Zegt Berry met een rotsvaste overtuiging. “De service en kwaliteit moeten gewoon goed zijn. Daarnaast moeten de mensen keuze hebben, dat is belangrijk.”

“Door de crisis ben ik terug naar de basis gegaan en dat is goed. Al had ik het graag anders gezien.”

Twee bedrijven en enorme ambitie

De afgelopen jaren groeide B&G Catering uit tot een bloeiende organisatie. “Je moet je voorstellen dat wij normaal gezien in deze periode zo’n 500 bedrijven in de regio bedienen met eventcatering en 1500 personen per weekend met barbecues. Daarnaast doen we dagelijkse bedrijfscatering en daar bedienen we ongeveer 200 personen met een lekkere en ambachtelijke lunch.”  Berry bouwde in een korte tijd een geolied team om zich heen, op elke afdeling had hij een teamchef. Ze hadden het goed voor elkaar, maar dit veranderde toen de crisis om de hoek kwam kijken. “Nu vinden er geen grote events meer plaats. Het effect hiervan is te zien bij ons personeel. Voor de lunches bedienen we nu slechts met 10 man. Dat is een groot verlies, zeker omdat we dit jaar 30% zouden gaan plussen.”

“Als dat gebeurt moet je ingrijpen en dat betekende dat je aan de ene kant moet besparen en aan de andere kant moet gaan vechten voor elke euro. Gelukkig was de slagerij een belangrijke inkomstenbron en van daaruit ben ik verder gaan denken.”

Fans door kwaliteit en creativiteit

We zijn inmiddels aanbeland bij de splinternieuwe professionele keuken en daar vertelt hij verder: “Deze keuken is het hart van B&G Catering, hier worden normaal alle gerechten bereid voor de events. Nu hebben we de tijd genomen om nieuwe producten te ontwikkelen. Het is belangrijk steeds weer producten te verzinnen die niemand anders heeft, zo blijf je verrassend en dan blijven de klanten komen.” De afgelopen maanden heeft hij keihard gewerkt om de webshop sterk te verbeteren en inmiddels heeft hij 35 verkopen per dag. “Mijn klanten komen van heinde en ver, omdat ze horen dat het goed is wat we doen”

“Je moet iets maken wat je zelf wilt eten, dan pas zou ik het willen verkopen.”

Vegetarisch in een slagerij

“Met alles wat wij maken, proberen we ook wat te verbeteren.” De nieuwe ideeën voor producten ontstaan door het sparren met zijn netwerk. Samen met een denktank in producten en kruiden, streeft hij ernaar om op korte termijn 30 vegetarische producten te ontwikkelen.  “We hebben al veel geproefd en uitgeprobeerd, daar zijn inmiddels al meer dan 10 nieuwe producten uit ontstaan. Komende tijd gaan we hiermee verder en streven we ernaar om een assortiment van 30 vegetarische producten te ontwikkelen. Gewoon mooie gerechten, die er niet alleen lekker uitzien, maar vooral heerlijk smaken.” zegt Berry vol trots. We vroegen hem of vegetarisch niet heel tegendraads is voor een slagerij: “Slagersmensen zijn heel eigenwijs. Maar ik denk niet vanuit beperkingen, ik denk alleen wat vinden mensen lekker. Dat komt doordat ik als cateraar altijd iedereen blij wil maken. Wij houden overal rekening mee, ook wanneer mensen allergieën hebben. Dat is geen probleem. In onze geautomatiseerde systemen slaan we de recepten op en de volgende keer kun je gewoon weer hetzelfde bestellen.”

Slim nadenken

Trots was Berry nooit. “Altijd maar doorgaan en hard werken. Tot iemand mij de grootste tip ooit gaf: minder hard werken en slimmer nadenken. Op een gegeven moment ga je het zien en doen, dan ga je pas echt groeien als ondernemer.”

“Waar ik echt trots van word is mijn personeel.”

Berry is het meest trots wanneer opdrachtgevers hem vertellen hoe geweldig zijn personeel is. “We zijn een hecht team, want met elkaar klaren we de klussen en we helpen elkaar. We doen het echt samen.” Nu hij dagelijks op de werkvloer te vinden is, zie je ook dat het de band alleen maar meer versterkt. “Een geintje tussendoor en een drankje na werktijd is prachtig”.

Liefde voor het vak

Als je Berry vraagt wat hij zelf het liefst eet, dan kan hij bijna niet kiezen. Wanneer het toch moet, dan kiest hij voor de gemarineerde spareribs. “Maar ook de eigen gemaakte erwtensoep is top”, zegt Berry er snel achteraan. In zijn vrije tijd staat hij het liefst achter de green egg met een prachtig stuk vlees van de Kreelse Koe. Een Edese koe van boer Herman Pieter Prangsma die Slagerij ’t Pleintje exclusief voor hem slacht. “Samen met de familie genieten terwijl ik achter de green egg van alles uitprobeer, dat vind ik mooi. Uiteindelijk is dat waar het om gaat; genieten met elkaar.”

 

 

Vond je dit artikel interessant? Lees ook:

Lees alle artikelen op NEON Food Ondernemersnieuws